Zmiany w zachowaniu człowieka wynikające z uszkodzeń mózgu stanowią istotny przedmiot zainteresowania neurologii i neuropsychologii. Obszar czołowy jest interesujący pod względem oceny neuropsychologicznej, ponieważ odpowiada za poprawne funkcjonowanie wielu procesów poznawczych. Analiza dysfunkcji czołowych rozszerza się również na inne sfery: emocjonalną i behawioralną. Wiedza o dokładnej lokalizacji uszkodzenia w płacie czołowym daje podstawy do diagnostyki konkretnego zespołu czołowego. Dane na temat lateralizacji uszkodzenia ułatwiają określenie deficytów poznawczych. Szczególnie związany z zaburzeniami emocjonalnymi jest rejon przedczołowy – najmłodszy filogenetycznie obszar przedniej części kory mózgowej. Odpowiada on za kontrolę najbardziej złożonych ludzkich zachowań. Płaty czołowe a szczególnie obszar przedczołowy – są najpóźniej ukształtowaną częścią kory mózgowej. Ze względu na połączenia z wieloma częściami mózgu uszkodzenie tej okolicy wpływa na różne aspekty życia. Wraz z rozwojem technik neuroobrazowania okazało się, że płaty czołowe aktywują się podczas czynności angażujących każdy rodzaj zdolności poznawczych.
Regulacja aktywności psychoruchowej zależy od poprawnego funkcjonowania obszaru czołowego. Okolica ta wpływa na procesy aktywacji i hamowania na różnych poziomach działania jednostki. Obszar czołowy kory odbiera, integruje i analizuje impulsy z otoczenia, pozwala podejmować decyzje na poziomie behawioralnym, wpływa na proces adaptacji organizmu. Obszar czołowy kieruje działaniem człowieka: modyfikuje jego gotowość do odpowiedzi i sferę motywacyjną. Uszkodzenie okolicy czołowej wiąże się z rozwojem zespołu przewlekłego zmęczenia, a zaburzenie równowagi między procesami hamowania i pobudzenia skutkuje wieloma objawami psychopatologicznymi.
Obszar czołowy jest zaangażowany w utrzymywanie równowagi psychicznej człowieka. Szczególnie wyraźnie związek ten podkreślano w badaniach nad zaburzeniami lękowymi. Rola kory przedczołowej ma ogromne znaczenie w neuronalnym podłożu fobii społecznej. Badacze zauważyli wzrost aktywności funkcjonalnej między boczną korą przedczołową a systemem nagrody oraz, obniżoną aktywację komunikacji między systemem nagrody a tylnymi częściami mózgu. Dane te sugerują, że w przypadku izolowanych zaburzeń lękowych istotne są obszar przedczołowy oraz niezaburzona komunikacja między systemami kontrolującymi wyższe czynności psychiczne i reakcje emocjonalne.
Jak w terapii zaburzeń lękowych działa ekspozycja na sytuacje lękowe?
Unikanie lęku wzmaga aktywność prawej kory przedczołowej, która zwrotnie pobudza ciało migdałowate i w ten sposób lęk się nakręca. Podczas ekspozycji na lęk, kiedy pacjent wychodzi ze swojej strefy komfortu i stawiamy czoła silnemu często dyskomfortowi, uaktywnia się lewa kora przedczołowa, która rozpoznając sytuację jako bezpieczną, hamuje aktywność ciała migdałowatego i lęk zaczyna spadać. Liczne już badania dowodzą także, że u osób cierpiących na zaburzenia lękowe, obserwuje się nadaktywność prawej kory przedczołowej a małą aktywność lewej. Dlatego niezwykle ważne jest dla nich ćwiczenie i pobudzanie lewej części kory przedczołowej.
A jak to możliwe, że można osiągnąć taką zmianę w terapii, istotnie zmniejszyć nieadekwatne reakcje lękowe? To dzięki niebywałej, zaobserwowanej i potwierdzonej licznymi badaniami w okresie ostatnich około 20 lat neuroplastczności naszego mózgu. Neuroplastyczność to zdolność mózgu do zmiany jego struktur i reorganizacji schematów reagowania przez tworzenie się nowych połączeń między neuronami. Układ komórek w naszym mózgu nie jest całkowicie zdeterminowany przez geny – może być kształtowany przez nasze doświadczenie, zachowanie i myślenie.
Zespół czołowy (frontal lobe syndrome) to zespół objawów charakteropatii powstający wskutek uszkodzenia obszaru czołowego. Podłożem zaburzenia jest zakłócenie regulacyjnej funkcji płatów czołowych, polegającej na kontroli procesów pobudzenia i hamowania w ramach aktywności psychoruchowej człowieka. Można to nazwać zjawiskiem zaburzeń neurobehawioralnych, obejmujące wszystkie aspekty funkcjonowania jednostki. Faktem jest, że w konsekwencji uszkodzenia obszaru czołowego zachodzi trwała zmiana osobowości pacjenta, a badanie psychologiczne pomaga w ustaleniu charakteru zaburzeń.
Dominujące problemy można opisać w następujących obszarach:
Emocje i osobowość:
Uleganie instynktom: tzw. rozhamowanie, mogące się objawiać poprzez:
Funkcjonowanie językowe:
Pacjent z zespołem czołowym pod względem intelektualnym może prezentować zupełnie normalny poziom, choć częściej funkcjonowanie poznawcze jest zakłócone przez wymienione wcześniej zaburzenia zachowania – uleganie rozproszeniom, nieumiejętność korzystania z podpowiedzi, osłabiony krytycyzm.
Najczęściej spotykane konsekwencje uszkodzenia jednego lub obu płatów czołowych to między innymi:
Bibliografia:
1. Domańska Ł, Borkowska AR: Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.
2. Maria Pąchalska: Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. PWN, Warszawa 2014
Centrum Psychoterapii i Rozwoju Kształt Emocji
ul. Janosika 41
90-014 Łódź
e-mail: kontakt@ksztaltemocji.pl
tel. 694 777 579
NEUROSYNC Gabinet Terapii Biofeedback
ul. Łódzka 4/6, wejście B, II piętro
95-100 Zgierz
e-mail: neurosync.biofeedback@gmail.com
tel. 794 550 355
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.