23 lutego 2025

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w wyniku uszkodzenia
płatów czołowych mózgu

 Zmiany w zachowaniu człowieka wynikające z uszkodzeń mózgu stanowią istotny przedmiot zainteresowania neurologii i neuropsychologii. Obszar czołowy jest interesujący pod względem oceny neuropsychologicznej, ponieważ odpowiada za poprawne funkcjonowanie wielu procesów poznawczych. Analiza dysfunkcji czołowych rozszerza się również na inne sfery: emocjonalną i behawioralną. Wiedza o dokładnej lokalizacji uszkodzenia w płacie czołowym daje podstawy do diagnostyki konkretnego zespołu czołowego. Dane na temat lateralizacji uszkodzenia ułatwiają określenie deficytów poznawczych. Szczególnie związany z zaburzeniami emocjonalnymi jest rejon przedczołowy – najmłodszy filogenetycznie obszar przedniej części kory mózgowej. Odpowiada on za kontrolę najbardziej złożonych ludzkich zachowań. Płaty czołowe a szczególnie obszar przedczołowy – są najpóźniej ukształtowaną częścią kory mózgowej. Ze względu na połączenia z wieloma częściami mózgu uszkodzenie tej okolicy wpływa na różne aspekty życia. Wraz z rozwojem technik neuroobrazowania okazało się, że płaty czołowe aktywują się podczas czynności angażujących każdy rodzaj zdolności poznawczych.  

 

ROLA PŁATÓW CZOŁOWYCH W REGULACJI AKTYWNOŚCI PSYCHORUCHOWEJ CZŁOWIEKA

 

Regulacja aktywności psychoruchowej zależy od poprawnego funkcjonowania obszaru czołowego. Okolica ta wpływa na procesy aktywacji i hamowania na różnych poziomach działania jednostki. Obszar czołowy kory odbiera, integruje i analizuje impulsy z otoczenia, pozwala podejmować decyzje na poziomie behawioralnym, wpływa na proces adaptacji organizmu. Obszar czołowy kieruje działaniem człowieka: modyfikuje jego gotowość do odpowiedzi i sferę motywacyjną. Uszkodzenie okolicy czołowej wiąże się z rozwojem zespołu przewlekłego zmęczenia, a zaburzenie równowagi między procesami hamowania i pobudzenia skutkuje wieloma objawami psychopatologicznymi.

 

 

USZKODZENIE OKOLICY CZOŁOWEJ A ROZWÓJ ZABURZEŃ LĘKOWYCH 

 

Obszar czołowy jest zaangażowany w utrzymywanie równowagi psychicznej człowieka. Szczególnie wyraźnie związek ten podkreślano w badaniach nad zaburzeniami lękowymi. Rola kory przedczołowej ma ogromne znaczenie w neuronalnym podłożu fobii społecznej. Badacze zauważyli wzrost aktywności funkcjonalnej między boczną korą przedczołową a systemem nagrody oraz, obniżoną aktywację komunikacji między systemem nagrody a tylnymi częściami mózgu. Dane te sugerują, że w przypadku izolowanych zaburzeń lękowych istotne są obszar przedczołowy oraz niezaburzona komunikacja między systemami kontrolującymi wyższe czynności psychiczne i reakcje emocjonalne. 

Jak w terapii zaburzeń lękowych działa ekspozycja na sytuacje lękowe?

Unikanie lęku wzmaga aktywność prawej kory przedczołowej, która zwrotnie pobudza ciało migdałowate i w ten sposób lęk się nakręca. Podczas ekspozycji na lęk, kiedy pacjent wychodzi ze swojej strefy komfortu i stawiamy czoła silnemu często dyskomfortowi, uaktywnia się lewa kora przedczołowa, która rozpoznając sytuację jako bezpieczną, hamuje aktywność ciała migdałowatego i lęk zaczyna spadać. Liczne już badania dowodzą także, że u osób cierpiących na zaburzenia lękowe, obserwuje się nadaktywność prawej kory przedczołowej a małą aktywność lewej. Dlatego niezwykle ważne jest dla nich ćwiczenie i pobudzanie lewej części kory przedczołowej.

A jak to możliwe, że można osiągnąć taką zmianę w terapii, istotnie zmniejszyć nieadekwatne reakcje lękowe?  To dzięki niebywałej, zaobserwowanej i potwierdzonej licznymi badaniami w okresie ostatnich około 20 lat neuroplastczności naszego mózgu. Neuroplastyczność to zdolność mózgu do zmiany jego struktur i reorganizacji schematów reagowania przez tworzenie się nowych połączeń między neuronami. Układ komórek w naszym mózgu nie jest całkowicie zdeterminowany przez geny – może być kształtowany przez nasze doświadczenie, zachowanie i myślenie.

 

ZESPÓŁ CZOŁOWY 

 

Zespół czołowy (frontal lobe syndrome) to zespół objawów charakteropatii powstający wskutek uszkodzenia obszaru czołowego. Podłożem zaburzenia jest zakłócenie regulacyjnej funkcji płatów czołowych, polegającej na kontroli procesów pobudzenia i hamowania w ramach aktywności psychoruchowej człowieka. Można to nazwać zjawiskiem zaburzeń neurobehawioralnych, obejmujące wszystkie aspekty funkcjonowania jednostki. Faktem jest, że w konsekwencji uszkodzenia obszaru czołowego zachodzi trwała zmiana osobowości pacjenta, a badanie psychologiczne pomaga w ustaleniu charakteru zaburzeń. 

Dominujące problemy można opisać w następujących obszarach:

Emocje i osobowość:

  • Znaczne pobudzenie chorego – od euforii do rozdrażnienia.
  • Labilność (zmienność) nastrojów – płynne przechodzenie od płaczu do śmiechu.
  • Niedostosowany afekt – chory śmieje się w sytuacji smutnej (np. na pogrzebie), płacze w wesołej.
  • Drażliwość, wybuchowość.
  • Beztroska, brak świadomości własnych deficytów, nieumiejętność przewidywania konsekwencji własnych działań.
  • Niekiedy zwiększony poziom lęku.

Uleganie instynktom: tzw. rozhamowanie, mogące się objawiać poprzez:

  • Skłonność do sprośnych żartów i niestosownych zachowań.
  • Wzmożoną żarłoczność.
  • Rozhamowanie seksualne.
  • Zwiększone ryzyko popadania w nałogi.

Funkcjonowanie językowe:

  • Wielomóstwo. Chory mówi dużo i szybko, lecz w jego wypowiedzi brak jest organizacji. Ponieważ wszystko go rozprasza, łatwo ulega skojarzeniom i często popada w dygresje. W rezultacie swoją wypowiedź wkleja niepowiązane informacje.
  • Skłonność do konfabulacji.

Pacjent z zespołem czołowym pod względem intelektualnym może prezentować zupełnie normalny poziom, choć częściej funkcjonowanie poznawcze jest zakłócone przez wymienione wcześniej zaburzenia zachowania – uleganie rozproszeniom, nieumiejętność korzystania z podpowiedzi, osłabiony krytycyzm.

 

Najczęściej spotykane konsekwencje uszkodzenia jednego lub obu płatów czołowych to między innymi:

  •  Afazja ruchowa
  • Nieumiejętność rozpoczęcia działania, brak napędu, utrata zainteresowań, adynamia, apatia
  • Zmniejszenie niepokoju i troski o przyszłość
  • Impulsywność
  • Podatność na rozproszenia, podążanie za przypadkowymi bodźcami
  • Brak inicjatywy i spontaniczności
  • Skłonność do dowcipkowania, wesołkowatość
  • Upośledzenie pamięci świeżej
  • Zaburzenia uwagi i koncentracji
  • Utrata zdolności myślenia w kategoriach abstrakcyjnych
  • Niezdolność planowania i realizowania działań zgodnie z planem, trudności w planowaniu i wykonywaniu działań w określonej kolejności i określonym czasie
  • Nie branie pod uwagę konsekwencji własnych działań
  • Sztywność myślenia i działania
  • Tendencja do perseweracji – powtarzanie słów lub zachowań, niemożność ich zatrzymania
  • Echolalia lub echopraksja – powtarzanie po kimś słów, zdań lub gestów (np. powtarzanie pytania zamiast odpowiadania na nie)
  • Anozognozja – brak świadomości występujących problemów, zaprzeczanie chorobie

 

 

 

Bibliografia:

1. Domańska Ł, Borkowska AR: Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.

2. Maria Pąchalska: Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. PWN, Warszawa 2014

 

 

Centrum Psychoterapii i Rozwoju Kształt Emocji

ul. Janosika 41

90-014 Łódź

e-mail: kontakt@ksztaltemocji.pl

tel. 694 777 579

NEUROSYNC Gabinet Terapii Biofeedback

ul. Łódzka 4/6, wejście B, II piętro

95-100 Zgierz

e-mail: neurosync.biofeedback@gmail.com

tel. 794 550 355

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.